/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F8303404daf58782a0568fe0a03b31220.png)
Топ-5 найшвидших військових літаків США: яка "пташка" за 2 години долетить до Києва
Lockheed Martin працює над літаком SR-72, який летітиме ушестеро швидше за звук, а Boeing — над винищувачем F-47, який матиме швидкість понад 2 Маха. Російська Федерація має Су-57 на 2 Маха, а МіГ-41 на 4 Маха — лише в проєкті. Аналітик вирішив розповісти про літаки США з рекордними швидкостями. Серед них є "пташка", швидкість якої не перевищили й досі і яка здатна за дві години прилетіти з Вашингтона до Києва чи Москви.
Завдяки потужним двигунам і аеродинамічній конструкції ці п'ять літаків стали вершиною розвитку винищувальної авіації з точки зору швидкості та ефективності.
За часів холодної війни США і Радянський Союз наввипередки намагалися створити найшвидші літаки в світі. У ті часи швидкість давала льотчику вирішальну перевагу в бою: швидкісний літак міг швидко перехопити ворожий винищувач або бомбардувальник чи прорватися через ППО.
Фокус переклав статтю фахівця з питань оборони та військових технологій Гаррісона Касса для порталу The National Interest, присвячену військовим літакам США з рекордними швидкостями. Через загострення політичної ситуації у світі цікаво було б дізнатись, який літак, за потреби, найшвидше доставить зброю в будь-який куточок планети.
На пізніх етапах холодної війни і протягом всієї сучасної епохи системи ППО безперервно вдосконалювалися, а доктрина переключилася зі швидкості на непомітність. З цієї причини швидкість винищувача вже не настільки важлива, як раніше; нові літаки зазвичай вирізняються маневреністю і низьким радіолокаційним поглинанням (RCS) за рахунок зниження потужності. Тому багато найшвидших військових літаків в історії ВПС США вже виведені з експлуатації.
Проте як сучасні, так і історичні винищувачі розроблялися для досягнення вражаючих швидкісних показників. Хоча швидкість більше не є основним критерієм при проєктуванні винищувача, вона, як і раніше, вражає уяву більше за інші показники в авіації.
5. F-4 Phantom II — улюбленець збройних сил США
Розроблений компанією McDonnell Douglas в 1950-х роках і введений у стрій ВПС США в 1960 році, F-4 Phantom II більше не експлуатується, залишаючись символом чистої швидкості і маневреності. F-4, здатний розвивати швидкість до 2,23 Маха, був основним літаком американських збройних сил: його використовували ВПС, ВМС і морська піхота. Всього було побудовано понад 5000 літаків F-4, і хоча вони не вирізнялися маневреністю, це компенсувалося величезною швидкістю. За час своєї служби такі винищувачі встановили 15 світових рекордів зі швидкості, висоти і часу набору висоти.
Phantom був виведений з парку ВПС в 1996 році, але залишався на озброєнні Південної Кореї до 2024 року, а кілька застарілих Phantom, імовірно, досі експлуатує Ісламська Республіка Іран.
4. F-22 Raptor — поєднання непомітності та швидкості
F-22 Raptor, розроблений Lockheed Martin і введений у стрій ВПС у 2005 році, залишається найтехнологічнішим винищувачем у світі, що забезпечує панування в повітрі. Двомоторний Raptor розвиває максимальну швидкість 2,25 Маха (~2400 км/год). Ще більше вражає здатність F-22 підтримувати надзвукову швидкість без використання форсажу — ця особливість, відома як "суперкруїз", надзвичайно корисна для економії палива.
F-22 з двома двигунами Pratt & Whitney F1119, оснащеними соплами з управлінням вектором тяги, створювався не для рекордів швидкості. Замість цього при проєктуванні літака були зроблені компроміси на користь непомітності й маневреності. Попри таку філософію проєктування, F-22 виявився більш ніж достатньо швидким для потреб ВПС і залишається другою за швидкістю платформою на озброєнні американських збройних сил.
3. F-15 Eagle залишається непереможним у повітряному бою
Відносно скромний McDonnell Douglas F-15 Eagle, що експлуатується ВПС США з 1976 року, вважається монстром швидкості — найшвидшим літаком, що перебуває на озброєнні ВПС, і одним із найшвидших реактивних винищувачів в історії. Здатний розвивати швидкість до 2,5 Маха (3000 км/год), F-15 оснащений потужними подвійними двигунами, великими керуючими поверхнями й міцною конструкцією, оптимізованою для швидкості, швидкопідйомності і панування в повітрі. Вражаюче співвідношення тяги до ваги літака дозволяє йому вертикально прискорюватися і підтримувати швидкість під час бойових маневрів. На сьогодні F-15 залишається непереможним в повітряних боях, збивши 104 ворожих літаки без єдиної втрати.
2. F-111 Aardvark — найважливіший технологічний прорив
F-111 Aardvark, розроблений компанією General Dynamics в 1960-х роках і вперше представлений в 1967 році, залишається одним із найшвидших літаків всіх часів, з максимальною швидкістю понад 2,5 Маха. Вперше піднявшись у повітря в 1964 році, F-111 ознаменував технологічний стрибок завдяки радару стеження за рельєфом місцевості, внутрішньому відсіку для зброї і крилам зі змінною геометрією. F-111 розроблявся для виконання завдань з бомбардування і завдання далекобійних ударів, покладаючись на швидкість і дальність польоту для досягнення поставлених цілей. Однак в епоху сучасних систем ППО відсутність у літака стелс-характеристик стала його головною ахілесовою п'ятою, що призвело до поступового виведення з експлуатації в кінці 1990-х років.
1. SR-71 Blackbird — безперечний рекордсмен швидкості
SR-71 Blackbird — найшвидший із будь-коли побудованих військових літаків. Таємно розроблений у легендарній лабораторії Lockheed Skunk Works на початку 1960-х років і вперше представлений у 1966 році, SR-71 — дитина холодної війни, здатна розвивати швидкість понад 3,2 Маха і злітати на висоту понад 25,9 км — показники, які виглядають чудово навіть сьогодні, через 60 років.
Завдяки двом двигунам Pratt & Whitney J58 SR-71 встановив безліч рекордів швидкості та висоти, розвиваючи максимальну швидкість 3540 км на годину. Цього виявилося достатньо швидко, щоб випереджати ракети і перетинати континенти менш ніж за дві години. Виведений з експлуатації майже 30 років тому, SR-71 залишається легендою в авіаційних колах.
Про автора
Гаррісон Касс — старший автор відділу оборони та національної безпеки в The National Interest. Касс – адвокат і колишній політичний кандидат, який вступив на службу до ВПС США в якості льотчика-стажиста, а потім був демобілізований за станом здоров'я. Він спеціалізується на військовій стратегії, аерокосмічній галузі та питаннях глобальної безпеки. Гаррісон здобув ступінь доктора юриспруденції в Орегонському університеті та ступінь магістра в галузі глобальної журналістики та міжнародних відносин в Нью-Йоркському університеті.