/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F103%2F8e91e746f7676fb3cff57d856ed0543f.jpg)
Трекові гонки: Все або нічого!
Мототрек «Гірник» прийняв першу цього року трекову гонку – «Кубок міста Шептицький-2025». Пройшовши у форматі «на вибуття», вона подарувала чимало боротьби та емоцій як самим учасникам, так і глядачам.
Нагадаємо, що Шептицький – це нова назва міста Червоноград де на його Мототреку «Гірник» багато рокiв проводяться змагання зi спідвею. Декiлька рокiв тому до цього города нарештi завiтав його автомобiльий аналог, котрий свого часу накшталт мотоцiклетного отримав назву «Автоспідвей».
З початку 00-х вiн мав найвищий національний статус – Чемпіоната України з трекових перегонів, а бiльшicть його этапiв проходила у Рiному, доречi, збiраючи майже повнi трибуни!
Але як наслідок з ряду причин ця дисципліна автоспорту почала занепадати на початку 2010-х років. Проте, без жодних перебільшень, батько-засновник «Автоспідвея» Сергій Пелешок не покладав рук.
У другій половині 2010-х він змiг відродити справу майже всього свого життя, але на жаль, сталося непоправне. У 2020-му році у Сергія Григоровича стався інсульт, який на превеликий жаль забрав від нас цю світлу у всіх сенсах Людину.
Проте послідовники Сергія Пелешка, включаючи його молодшого брата Миколу, підхопили справу«Автоспідвея»!
Чемпіонат України з трекових перегонів продовжував проводитись, доки на українську землю напревеликий жаль не прийшла «Велика війна».
Водночас, щоб не дати людям, включаючи самих учасників, забути, заради чого Україна бореться, місцева влада вирішила провести «Кубок міста Шептицький-2025».
І він справді подарував глядачам свято швидкості та позитивні емоції, яких так не вистачає у цей вкрай непростий час. Не завадив навiть дощ, котрий, нащастя, прогнало нехай не дуже грiюче жовтневе сонце.
А сам формат змагання лише додав інтриги. Справа в тому, що в залежності від кількості пілотів, що стартують у гонці, в трековій дисципліні можливе застосування декількох форматів проведення змагання, іменованих тут «Таблицею».
Цього разу це стала так звана «Таблиці 12». І не просто так.
Так, вона не добрала пари пілотів, оскільки з поважних причин на змагання не змогли приїхати двоє раніше заявлених пілотів з міста Чернівців, а саме батько та син Гнатовичі. Але було ухвалено рішення проводити перегони у цьому форматі.
Якщо при інших «таблицях» головним мірилом стають очки, набрані пілотам в усiх заїздах, то в цьому випадку вони грають роль лише у першій фазі перегонiв.
Спочатку проводилась серія із 9 заїздів, де кожен пілот стартував тричі. Заїздів включав 4 кола, де перше місце приносило 3 бали, 2-ге – два, 3-тє – один і нуль за останнє.
Після підрахунків топ-8-ка пілотів виходили у два «Півфінали». За результатами яких право стартувати у «Фіналі» отримували лише перший та другий, хто фінішував. При цьому власне очки вже не мали жодного значення. Тут уточнимо.
Якби ця гонка була регулярним етапом Чемпіонату України з трекових гонок, то очки продовжували б рахуватися і в другій її половині. При цьому хоч ці бали і не визначали б результату самого змагання, проте всі вони йшли б у загальну скарбничку пілотів…
Загалом «Кубок міста Шептицький-2025» зібрав 10 пілотів. При цьому були представлені не лише Рівне та Луцьк, які iз самого початку «Автоспідвея» нараховували найбільшу кількість українських трековиків, а й Львів, Чернівці, Черкаси.
Також уперше у треку на старт вийшов і пілот із самого колишнього Червонограда!
За Шептицький виступав Володимир Мацех, причому він їхав на «класиці», а саме «ВАЗ-2106»!
Щоправда, зі зрозумілих причин задньопривідна, та ще й 1,6-літрова машина місцевого спортсмена не могла скласти конкуренцію куди більш енергоозброєним та сучасним автомобілям суперників.
Нормою для треку є «заряджений» 2-літровий атмосферний двигун, якими і були оснащені більшість машин інших учасників.
Серед них були і свої фаворити, включаючи Сергія Ковальчука на «Пежо 205», який здавалося у цей день не мав рівних.
Однією з особливостей треку є можливість поперемінно ділити один автомобіль двом пілотам. Більше того, раніше тут навіть траплялося, коли у разі відмови техніки прямо по ходу гонки, пілот надавав кермо своєму прямому супернику!… І традиції не канули в літа.
Так Андрій Сапужак, який свою карєру пілота розпочав саме з трекової дисципліни у наприкинцi 2010-х, надав можливість виступати на своєму «Форд Ескорт» нікому іншому, а Андрію Яроменко з Черкас!
Нагадаємо, що черкащанин є 2-разовим Чемпіоном України з трекових перегонів. Бабiльш, ще нещодавно вiн був чи не головним візаві на треку якраз для самого Сапужака!
Проте на те він і «Автоспідвей», у тому самому вигляді, в якому його й задумував Сергій Пелешок. Де вчорашні (та навiть й сьогоднішні) непримиренні суперники могли надати супернику свій автомобіль…
І саме це тріо вищевказаних пiлотiв домінувало у відбірковій фазі перегонів.
Ковальчук просто виїжджав від своїх суперників у всіх своїх трьох заїздах, заробивши максимально можливi 9 очок.
Яроменко підтвердив свій чемпіонський статус, також не залишивши шансів решті суперників крім … Ковальчука, якому Андрій все ж таки поступився.
Щодо господаря цього яскравого «Форда», то хай і не без супротиву, він виграв у двох заїздах та один раз фінішував другим. Таким чином Сапужак як і Яроменко зібрав 8 очок.
Цікаво, що з різних причин, в одному з відбіркових заїздів стартувало лише двоє, де Сапужак мав лише одного суперника в особі ветерана трекових перегонів Юрія Потапчука.
Пілот із Луцька, який із своїм братом Ігорем разом із братами Пелешками стояли біля витоків «Автоспідвею», цього разу виступав на незвичній для цієї дисципліни «Лада Калина».
І хоча в тому заїзді їх виявилося лише двоє, трек знову наочно продемонстрував свою видовищність, коли й пари суперників на трасі виявилося достатньо для яскравого протистояння!
Після чотирьох кіл, протягом яких Юрій не переставав пресингувати свого візаві, верх все ж таки здобуває львів’янин.
Після відбіркової фази актив Потапчука складав 4 очки, тоді як 6 зібрав Дмитро Семенюк, який ділив «Рено Кліо» разом зі своїм напарником по рівненській команді Денисом Горковчуком.
На рахунку батька та сина Володимира та Тараса Квачуків, які мали у своєму розпорядженні «Гольф» та «Ескорт», виявилося по 4 очки. Останнім, хто вийшов у півфінали, став Михайло Кальмер.
Як і Мацех, він зібрав три очки. Однак, на відміну від місцевого пілота, на рахунку Михайла було одне друге місце проти трьох третіх у Володимира, що й дало йому право на просування вгору відбірковою сіткою.
Цікаво, що для Михайла ці перегони стали дебютом у професійному автоспорті. При цьому він теж виступав не на «зарядженому» автомобілі, а на 8-клапанній «вісімці». Більш того, в реалії Кальмер орендував її у … Андрія Сапужака і цей фактор додав певної пікантності!
Перший півфінал, як і всі свої заїзди до цього, впевнено виграє Ковальчук, тоді як за ним розгортається дуель між Яроменком та Семенюком.
І саме 2-разовий Чемпіон України поступається в ній, тим самим доволі несподівано достроково вибуваючи з боротьби…
Другий півфінал також був відзначений боротьбою, причому контактною між Сапужаком та Володимиром Квачуком. Пiсля чого Сапужак виходить у лідери, тоді як Квачук нажаль сходить через відмову техніки, після чого призначається перезаїзд.
Вже в ньому після досить напруженої, причому потрійної боротьби верх знову бере Сапужак, випереджаючи свого напарника-клієнта Кальмера, тоді як Потапчук фінішує третім, тим самим, вибуває.
І треба було такому трапитися, що саме Андрій із Михайлом знову стають головними дійовими особами тепер уже фіналу! Щоправда, з одним винятком!
Позаду Ковальчука, котрий знову просто поїхав від опозиції, тепер уже до вершини подіуму «Кубка міста Шептицький-2025»… Тим часом, Сапужак начебто також впевнено йшов другим, тоді як за останнє місце на подіумі у боротьбi зійшлися Кальмер із Семенюком.
Вони неодноразово обганяють один одного, причому обмінюючись хоч і невеликими, але контактами.
Михайло виходить переможцем із цієї спортивної дуелі і тут же опиняється на задньому бампері «Форда» Сапужака, та не спроста!
Мотор оранжевого «Ескорта» почав зрадливо «троїти» та у першому повороті останнього кола між Андрієм та Кальмером відбувається хай і не навмисний але контакт, тоді як Семенюк просто об’їжджає їх по зовнішньому колу!
Власне, так вони й фінішують. При цьому суддівство хотіло анулювати результат Кальмера і навіть розглядало можливість перезаїзду!
Однак, з урахуванням того, що це все ж таки не був етап Чемпіонату України, а лише кубкові перегони, так само як і свідчення самого Сапужака про те, що його «Форд» різко сповільнився, втручання спортивної феміди не знадобилося…
Сергій Ковальчук більш ніж заслужено очолив подіум «Кубка міста Шептицький-2025», де компанію йому склали два головні дуелянти фіналу – Дмитро Семенюк та Михайло Кальмер.
Нагадаємо ще раз, що для останнього це був дебют у професійному автоспорті!
Так само, як полягає якась іронія у тому, що в тому доленосному зіткненні в реалії брали участь дві машини, які обидві належали «потерпілій стороні»! Але ще цікавіша інша – суто спортивна складова.
Якщо переможець перегонів у підсумку зібрав можливий максимум у 15 очок, то на рахунку Семенюка виявилося 10 балів, а у Кальмера, який став бронзовим призером, і зовсім лише 6.
При цьому в активі Сапужака і Яроменка їх накопичилося 11 і 9 відповідно.
За іншої «Таблиці» саме Сапужак у результаті став би призером, причому срібним, «Кубка міста Шептицький-2025»! Але тим і цікава і більш непередбачувана «Таблиця 12» з півфіналами та фіналом у її форматi «на вибуття», де наприкинцi дiйсно вступає принцип «все або нiчого»…
Сподіватимемося, що в найближчому майбутньому вже під мирним небом відродиться і повноцінний Чемпіонат України з трекових перегонів, в якому ці залікові очки знову почнуть йти в скарбнички пілотів, а наприкінці сезону вони визначатимуть нового Чемпіона України та його призерів…
В’ячеслав Щербина спецiально для трековикiв та їх вболювальникiв
Фото учасників