/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2Fde1971447867e2c2970d821fa9a839f9.jpg)
Переможець Global Teacher Prize Ukraine 2025 виступає за інтегрований підхід у вивченні природничих наук
Про це педагог розповів в інтерв’ю Укрінформу.
“Програма дезінтегрована: починається з біології рослин, потім біологія тварин – наче це два різні світи. Ви йдете на вулицю: дерево росте, на ньому – пташка, під ним котик сидить, комахи повзають. Воно ж усе взаємопов'язане! А в нас у школі – ні: рослини – окремо, тварини – окремо, а людина то взагалі – щось інше. Ми людину цілий рік вивчаємо, а потім – загальні біологічні закономірності. І зв'язку – ніякого. Дезінтеграційний підхід працює у виші, але не в школі. Ну скільки відсотків дітей стануть біологами? Дуже мало. А біологію треба повчити всім. Тому що це основа. Це шлях до цивілізованої взаємодії із довкіллям, до збереження природи, до збереження ресурсів; це шлях у медицину, ветеринарію, сільське господарство”, – зауважив учитель.
Він пояснив: у функціональному підході тема “Дихання” чи “Травлення” включала б усі живі організми. Екологічний підхід передбачає, що розділи “Степ”, “Ліси” чи “Пустелі” розглядаються з усіма складовими життя – ґрунти, води, повітря, рослини, тварини.
За словами педагога, він давно хоче написати підручник з біології за якоюсь новою програмою, однак поки цього не робить, бо вона не знайде підтримки у більшості колег.
“Коли-небудь я зроблю таку програму. Чому не зараз? Бо я знаю, що її ніхто не вибере. Коли б не дали грифів (Міністерством освіти і науки, – ред.) старим програмам і подались би тільки нові – тоді так. Але навіть якщо буде одна дезінтеграційна серед багатьох програм з іншими підходами – усі виберуть оту стареньку”, – сказав Шаламов.
Загалом педагог виступає за інтегрований підхід у вивченні природничих наук, коли викладається один предмет – Science.
“Але у нас цей систематичний підхід. Коли в Радянському Союзі впроваджували в школі предмет «Біологія», вишівські викладачі зробили курси, просто скоротивши свої програми, як могли, їх спустили вниз на вчителів – і вперед. І нічого не міняється досі. От що прикро. Фізика – от скільки навалено теорії, хімія – стільки, і з усіх предметів так. Але тепер, коли в нас хоча б уже говорять про інтеграцію, вчителі в шоці: «А що ж я буду викладати?». Ну хто після школи знає фізику на тому рівні, за тією програмою? Так ви спустіться звідти, дайте в руки інструменти – хай діти експериментують, досліджують, проєктують і вивчають природу в комплексі, яка вона є, бо вона насправді єдина”, – наголосив Шаламов.
Як повідомляв Укрінформ, 4 жовтня в Україні визначили переможця щорічної премії для педагогів Global Teacher Prize Ukraine, ним став учитель біології та екології «Харківського наукового ліцею-інтернату "Обдарованість" Харківської обласної ради» Руслан Шаламов.
А переможцем у номінації «Вибір українців» став учитель хімії з Івано-Франківська Юрій Пахомов.