/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F0242998e8d743f969330ddc87678d815.jpg)
Українські дрони зупинили експорт палива з російського порту Туапсе - Reuters
Удар, який БПЛА завдали 2 листопада, пошкодив об'єкти портової інфраструктури Туапсе, через що експорт нафтопродуктів припинено. Крім того, місцевий нафтопереробний завод, що належить "Роснафті", припинив переробку сирої нафти.
Про це повідомляє Reuters із посиланням на джерела.
Перед атакою підприємство планувало наростити обсяги експорту у листопаді. Під час операції в порту знаходилися три танкери, які мали отримати нафту, дизель і мазут. Після вибухів суду відвели від причалів і поставили на якір далеко від об'єктів.
Обсяги перевалки через Туапсе
За даними аналітиків, порт Туапсе є одним із ключових терміналів для експорту російських нафтопродуктів на Чорне море. 2023 року через порт було відвантажено близько 6-7 мільйонів тонн нафтопродуктів. У 2024 році обсяги перевалки скоротилися через систематичні удари українських БПЛА як по самому порту, так і по Туапсинському НПЗ.
Туапсинський нафтопереробний завод має потужність переробки близько 12 мільйонів тонн нафти на рік. Після серії атак навесні та влітку 2024 року завод неодноразово зупиняв роботу для ремонту, що суттєво знизило обсяги виробництва та експорту.
Торгівля Росії через чорноморські порти
Чорноморські порти грають критично важливу роль російському експорті. За оцінками експертів, через порти Чорного моря (включаючи Новоросійськ, Туапсе, Кавказ та окуповані українські порти) Росія експортує:
- Нафта та нафтопродукти : близько 40-50 мільйонів тонн на рік, що становить приблизно 15-20% всього російського експорту вуглеводнів
- Зерно : близько 20-25 мільйонів тонн на рік
- Добрива : близько 8-10 мільйонів тонн щорічно
- Метали та інші вантажі : близько 15-20 мільйонів тонн
У грошах експорт через чорноморські порти оцінюється в 30-40 мільярдів доларів щорічно, що становить близько 6-8% всього російського експорту.
Найбільшим чорноморським портом Росії залишається Новоросійськ, через який проходить основна частина експорту нафти та нафтопродуктів регіону. Проте систематичні атаки українських БПЛА на портову інфраструктуру та НПЗ Чорноморського регіону поступово знижують пропускну спроможність російських терміналів та змушують перенаправляти вантажі на більш далекі маршрути через Балтійське море чи Далекий Схід, що збільшує логістичні витрати.