ВРУ прийняла багатостраждальний законопроєкт про нагляд за рішеннями місцевого самоврядуванням
ВРУ прийняла багатостраждальний законопроєкт про нагляд за рішеннями місцевого самоврядуванням
Верховна Рада України на засіданні 5 листопада прийняла в цілому законопроєкт №14048 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування», який націлений на забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування. Його підтримали 250 народних депутатів.
Законопроєкт передбачає створення ефективної системи контролю за законністю рішень місцевих рад, а також запровадження кадрового резерву для посад голів районних державних адміністрацій.
Згідно з прийнятими нормами, за законністю актів місцевого самоврядування наглядатиме:
- за актами обласних рад — центральний орган виконавчої влади, визначений урядом;
- за актами районних рад — обласна державна адміністрація;
- за актами сільських, селищних, міських рад — районна державна адміністрація.
Під час підготовки законопроєкту до другого читання Комітет ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування ухвалив рішення про поширення нагляду саме на делеговані повноваження. Це було компромісне рішення для досягнення спільної позиції між центральною та місцевою владою.
Тоді член профільного комітету народний депутат України Роман Лозинський заявив, що цю концепцію можна описати лише як «Нагляд без нагляду», оскільки представники «Слуги Народу» та Асоціація міст України свідомо видавили з майбутнього закону норми про нагляд за більшістю (понад 90%) рішень місцевих рад, що залишило простір для корупції на місцях.
Що ж стосується створення системи формування кадрового резерву на посади голів РДА, із чіткими вимогами до кандидатів, то за пропозицією Єврокомісії, детальніше питання кадрового резерву прописуватимуть у законодавстві, що регулює державну службу.
Також до адміністративного судочинства законопроєктом внесли зміни та уточнення порядку розгляду справ щодо законності актів органів місцевого самоврядування. Таким чином забезпечення законності покладено на адміністративні суди.
Голова Комітету з питань правової політики Денис Маслов після ухвалення законопроєкту написав, що на його думку покладання відповідальності на адміністративне судочинство має суттєві неузгодженості.
«До таких ініціатив треба залучати профільну суддівську спільноту, адже проблеми у застосуванні виникають ще на старті – починаючи від нереалістичних строків розгляду (15 днів) та закінчуючи процесуальними питаннями, як от відсутність чітких підстав для повернення позову чи відмови у відкритті провадження, невизначеність строку для оскарження та інше», - зазначив депутат.
Ініціатор законопроекту, голова профільного підкомітету Віталій Безгін у свою чергу зазначив, що ухвалений законопроєкт став одним із найскладніших індикаторів Ukraine Facility, але тим не менше його вдалось ухвалити.
Закон буде введено в дію через 12 місяців після припинення чи скасування воєнного стану в Україні.
Нагадаємо, парламент провалив кілька так званих компромісних законопроєктів про нагляд за органами місцевого самоврядування. Як зазначало ZN.UA ні парламент, ні уряд із центром в ОПУ, ні профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як продовжити та закріпити реформу децентралізації, керуючись не власними інтересами, а інтересами держави.