Найбільша мука - залишитись голим і босим: чи треба посилювати покарання за корупцію
Масштаби скандалу в «Енергоатомі» вразили навіть затятих циніків. Громадськість вкотре піднімає питання: чому в Україні немає ефективних механізмів боротьби з корупцією? Під час жорстокої війни чиновники і відповідальні особи, які ненажерливо наживаються, мають бути прирівняні до державних зрадників і до них мають бути застосовані найжорсткіші заходи - аж до довічного позбавлення волі. Чому покарання не лякають корупціонерів і які варто застосувати важелі - в огляді Коротко про.
Замість одного ризикуємо мати двох
Правового поля для боротьби з корупційними злочинами у нас не бракує. Основою системи протидії є ухвалений у 2014-му Закон «Про запобігання корупції», низка статей для порушників передбачена в Адміністративному і Кримінальному кодексах. Влітку цього року набув чинності закон, який знизив грошовий поріг кримінальної відповідальності за незаконне збагачення.
Однак пересічній людині важко погодитися з тим, що людина, яка трохи недотягла до кримінальної планки у 9 млн 084 тис. грн (встановлено законом), може почуватися «законно збагаченою». І що за хабарі можна не потрапити у в’язницю.
- У певних рамках говорити про посилення покарання доцільно. Якщо проаналізувати статті, які передбачають відповідальність для серйозної корупції, то можна побачити, що, крім позбавлення волі, є й більш м’які види покарань. Обвинувачений може сподіватися на поблажливість суду через низку життєвих обставин. Наприклад, стан здоров’я, неповнолітні діти від третього шлюбу, хворі батьки, - каже заслужений юрист України, професор кафедри кримінального та кримінально-процесуального права Києво-Могилянської академії Микола Хавронюк. - А тим часом до корупції треба ставитися як до дуже небезпечного злочину, який вимагає неминучості суворого покарання. Як мінімум, треба унеможливити випадки, коли суд надто низько опускає планку.
Але у кожної медалі є дві сторони, нагадує доктор юридичних наук.
- Я завжди кажу, що не можна боротися з корупцією лише посиленням покарання, бо корупція сама себе продукує. І чим вище ми будемо піднімати нижні й верхні планки, тим більше у корупціонерів буде бажання відкупитися від в’язниці. На перших етапах вони намагатимуться підкупити слідчого, щоб він втратив або підкоригував докази, прокурора - щоб перекваліфікував статтю на менш тяжку. Якщо не вдалося - почнеться підкуп судді, який розглядає справу. Не вийшло в першій інстанції, почнуть «працювати» з апеляцією.
Люди - грішні. На якомусь етапі спокуса спрацює. І в одній конкретній справі замість одного корупціонера ми вже матимемо двох. Тому, на переконання Миколи Хавронюка, паралельно з посиленням покарання має бути посилена відповідальність для керівників слідчих груп, для прокурорів, які здійснюють нагляд, за витік інформації, за отримані з порушенням докази, тобто за ті чинники, які можуть розвалити справу.
Каюсь і даю на дрони
Є ще одна шпарина, крізь яку корупціонери розраховують проскочити, і не без підстав. Днями Спеціалізована антикорупційна прокуратура повідомила, що за результатами укладених угод про визнання винуватості у справах САП та НАБУ 44 млн грн перераховано на закупівлю FPV-дронів.
Цей механізм передбачає, що підслідчий корупціонер визнає свою провину, засвідчує це в угоді, донатить на ЗСУ і отримує умовний термін або штраф замість того, щоб іти за ґрати. Наприклад, замість 5 років в’язниці ексмер Полтави Олександр Мамай заплатив компенсацію збитків та 2 000 000 гривен на потреби армії. За це отримав умовний термін. Виходить, поки що війна навіть полегшує становище корупціонерів, ніж погіршує.
Влітку минулого року депутати проголосували в першому читанні урядовий законопроєкт, який полегшував умови укладання угод і знімав заборону на них із обвинувачених в особливо тяжких діяннях. Але здійнявся великий скандал, підготовлені Кабміном пропозиції зняли з розгляду.
- Інститут угоди зі слідством ефективний, коли корупційний злочин вчиняється організованою групою, і особа дає таку важливу інформацію, яка допомагає зрізати весь гнійник, - каже Микола Хавронюк. - Якщо йдеться про один епізод, наприклад, хабаря, то тут довели або не довели. Яка може бути угода…
Тим часом практика визнання провини і умовних термінів вже є сталою. Прокуратурі і судам зручно в такий спосіб закривати справи. Плюс допомога ЗСУ.
Чому не довічне
З лютого 2023 року у Верховній Раді лежить не відкинутий, але й без руху законопроєкт № 9049. Його автор - народний депутат Георгій Мазурашу пропонує на період дії воєнного стану прирівняти тяжкі корупційні злочини до державної зради і карати максимальними строками - аж до довічного позбавлення волі.
У серпні того ж року подібну ініціативу, але вже від свого імені, пообіцяв президент Володимир Зеленський. Проте ця ідея досі не втілена, хоча мала б бути позитивно сприйнята народом.
Але закони ухвалює не народ, а народні депутати, нагадує Микола Хавронюк. Цього літа НАБУ повідомило, що кримінальні справи порушені проти 31 діючого парламентаря.
- Навіть якщо ці депутати натиснуть кнопки «проти», закон вже може не набрати голосів. А якщо кожен з 30 умовить не голосувати ще хоче б одного у своїй фракції, то буде 60 «проти», а якщо двох.... Є великі сумніви, що такий законопроєкт вистоїть у Верховній Раді, - каже правник.
Крім того, запровадження довічного покарання за злочини, не пов’язані з важкими формами насилля, може погано сприйняти Європа, де такі види покарань непопулярні.
- Ми завжди маємо порівнювати цінності. Якщо прирівняти корупцію до умисного вбивства з обтяжуючими обставинами, то цим знижуємо вартість людського життя. Я не прихильник довічного покарання. Може бути від 12 до 15 років позбавлення волі за умови особливо великих розмірів корупції, вчиненої особою, яка має особливо важливе становище, - пояснює Микола Хавронюк.
І щоб родина не залишилася на ліжках з доларами
Професор «Могилянки» вважає, що треба шукати інші важелі. Наприклад, запровадити обов’язкову дисциплінарну відповідальність.
- У нас люди, яким оголосили підозру, можуть місяцями обіймати посаду, на якій скоїли правопорушення. Тиснути на підлеглих, знищувати докази. Не треба чекати, що скаже суд - усунути чи не усунути з теплого місця. Проводиться службове розслідування, і людині забороняється доступ до приміщення та документів.
Також треба припинити практику, що дозволяє переписувати майно на дружин, тещ, дітей чи братів. Якщо накрав, наніс державі шкоду, а в кишенях нічого немає, обов’язок компенсації має переходити на родину.
- Корупціонери скоюють злочини, щоб жити "по-багатому", - наголошує Микола Хавронюк. - Для них найбільша мука - це стати голим та босим і що сім’я не лежить на ліжках з доларами. Коли поважний чиновник буде позбавлений власності, роботи, становища, вже не важливо, скільки він відсидить - 10 чи 5 років. Може і 5-ти йому буде достатньо, щоб вдосталь нажалітися і настраждатися.
Микола Хавронюк вважає, що з питань конфіскації варто перейняти досвід інших, в тому числі європейських країн, які законно використовують не один, а кілька способів. Зокрема, є розширена версія, коли для арешту майна достатньо доказів, що ним заволоділи в результаті діяльності злочинної організації. А хабар це був чи не хабар - можна доводити потім. Є інші підходи, які дозволяють оперативно позбавляти власності і самого корупціонера, і тих, хто збагачувався завдяки його оборудкам.
А як у світі
- Велика Британія: максимальне покарання за корупцію - 7 років, суд може додати штраф, який втричі перевищує суму хабаря.
- Франція: позбавлення волі до 10 років та штрафи, які можуть сягати мільйона євро.
- Італія: максимальний термін ув’язнення - до 12 років, здебільшого виноситься рішення про конфіскацію майна.
- США: мінімальна санкція - штраф за нетяжкий злочин, за тяжкий - можливе позбавлення волі на строк до 20 років, за особливо тяжкі - довічне ув’язнення.
- Китай: позбавлення волі на строк у 10-12 років або довічно. Якщо сума крадіжки або хабаря перевищує 3 млн юанів, допускається смертна кара шляхом розстрілу або смертельної ін’єкції.
В Україні за адміністративні корупційні правопорушення можна отримати штраф або до 3 місяців арешту, позбавлення права обіймати державні посади на термін до 1 року. За кримінальні - штраф, позбавлення волі від 4 до 15 років, позбавлення права на державні посади терміном у 3 роки.