/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F3420283f277ad361ced8843729b275b1.png)
Літаки почнуть махати крилами, в буквальному сенсі: навіщо це знадобилося
Більшість літаків використовують тепло для того, щоб позбуватися льоду, який утворюється на крилах перед зльотом або під час польоту. Але цей процес дуже енергомісткий, що впливає на ефективність двигуна. Тому дослідники з Німеччини розробили нову технологію.
За словами експертів, навіть зовсім невелика кількість льоду може суттєво вплинути на характеристики крил літака. Вся річ у тім, що кристали льоду шорсткі, а це фактично повністю змінює форму крила, порушуючи плавний потік повітря над його поверхнею, пише New Atlas.
Таким чином лід на крилах збільшує опір, знижує підйомну силу і впливає на стійкість літака в небі. Тому важливою частиною авіації є захист крил від обмерзання.
На сьогодні льоду на крилах позбуваються за допомогою гарячого повітря, яке перенаправляється від двигунів літака. Але дослідники з німецького Інституту Фраунгофера кажуть, що на це потрібно багато енергії, втрата якої знижує ефективність двигунів.
Вчені з Німеччини розробили нову систему, яка ґрунтується на крихітних п'єзоелектричних актуаторах на поверхні крила. Іншими словами, на крилах розміщуються приводи, які вібрують під час подачі струму і можуть струшувати лід.
"Ці вібрації перебувають у діапазоні всього декількох кілогерц. Вони невидимі неозброєним оком, але дуже ефективні. Лід, що налип на крило, руйнується і відвалюється", — каже Денис Беккер з Інституту Фраунгофера.
Загалом уся система є більш екологічною. Її позиціонують, як систему для літаків майбутнього, які вже не будуть оснащені теплогенеруючими двигунами.
"Двигуни майбутнього більше не будуть виробляти гарячі вихлопні гази або надлишкове тепло, які необхідні термомеханічним протиобморожувальним системам для своєї роботи. Наш метод дає можливість скоротити споживання енергії до 80 відсотків, що робить його важливим внеском у сталий розвиток авіації", — підкреслює Беккер.
Але справжнім проривом у роботі стали навіть не крихітні приводи на крилах літака, а алгоритм, який обчислює власну резонансну частоту, на якій актуатори починають вібрувати. Ця частота може постійно змінюватися під час польоту.
"Визначальними факторами є матеріал крил, швидкість, висота польоту, температура, вологість і товщина шару льоду", — сказав Беккер.
Нагадаємо, надзвуковий літак NASA "полетів", не відриваючись від землі. Інженери з NASA провели випробування польоту на крейсерській швидкості надзвукового літака X-59 і без виходу з ангара.