/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2Fbcf41a3e10cd4444a28b9f2fbaaf1607.jpg)
Космічний корабель Starliner компанії Boeing зможе перевозити лише вантажі, але не людей
Чому NASA міняє плани?
Аерокосмічний гігант Boeing зазнав чергового репутаційного та фінансового удару у своїй космічній програмі. NASA та Boeing переглянули умови контракту Commercial Crew, внаслідок чого наступний політ корабля Starliner, відомий як місія Starliner-1, відбудеться без людей на борту. Запуск цього вантажного рейсу заплановано не раніше квітня 2026 року, пише 24 Канал з посиланням на Ars Technica.
Ключовою причиною такого рішення стали серйозні технічні несправності, виявлені під час пілотованого випробувального польоту у 2024 році. Тоді астронавти Бутч Вілмор та Суні Вільямс, які прибули на МКС у червні, змушені були залишитися на станції понад вісім місяців замість запланованого тижня. Численні відмови маневрових двигунів та витоки гелію змусили NASA визнати корабель небезпечним для повернення екіпажу. В результаті капсула Starliner повернулася на Землю в автоматичному режимі у вересні 2024 року, а астронавти чекали на рятувальну місію від конкурентів зі SpaceX до березня 2025 року.
Наслідки для Boeing
Згідно з оновленими домовленостями, NASA скоротило кількість гарантованих місій Boeing до МКС із шести до чотирьох. Дві скасовані місії переведені в статус опціональних, які агентство може замовити пізніше, якщо система доведе свою надійність. Стів Стіч, керівник програми комерційних екіпажів NASA, зазначив, що це дозволить зосередитися на безпечній сертифікації системи у 2026 році й узгодити графік польотів із потребами станції до 2030 року.
Для Boeing це означає продовження смуги невдач, яка тягнеться ще з 2017 року, коли перший безпілотний політ не зміг досягти МКС через програмні помилки, зазначає New Atlas.
Компанія вже зафіксувала збитки за цією програмою, що перевищують 2 мільярди доларів США. Попри це, NASA продовжує підтримувати проєкт, оскільки стратегічною метою агентства залишається наявність двох незалежних американських систем для доступу до орбіти.
Якщо вантажна місія у 2026 році пройде бездоганно, це відкриє шлях для місії Starliner-2, яка може стати першим повноцінним операційним польотом корабля з екіпажем, пише NASA. Однак до того часу монополію на пілотовані запуски астронавтів NASA фактично утримуватиме SpaceX зі своїм кораблем Crew Dragon, який успішно виконує регулярні ротації екіпажів.