/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F9%2Fd66a9705acba88e81036fd672765e852.jpg)
"Мовчання травмує більше": психологиня пояснила, як правильно говорити з дітьми про війну
Теми Голодомору, війни, репресій чи депортацій сьогодні звучать особливо гостро. Діти чують новини, бачать зображення, підслуховують розмови дорослих — і неминуче ставлять запитання. Психологи наголошують: замовчувати ці події не варто, адже історична памʼять формує розуміння себе й країни. Але розмова має бути дуже обережною та відповідати віку дитини.
Дитяча психологиня та травмотерапевтка Олена Безлика пояснює: найгірша стратегія — або повністю замовчувати складні теми, або навпаки — перевантажувати дитину болючими деталями. За її словами, коли дитина не отримує пояснень від дорослого, вона може уявити щось ще страшніше за реальність.
Як говорити з дітьми до 7 років
Малюки сприймають усе буквально, тому їм не можна розповідати сцени голоду, насильства чи смерті. У цьому віці важливо подавати інформацію просто і спокійно:
-
«Колись були складні часи, які торкнулися багатьох людей».
-
«Це було давно, і дорослі зробили все, щоб зараз ми жили у безпеці».
Замість жахливих подробиць краще говорити про підтримку, турботу і силу людей, які допомагали один одному.
Діти 8–12 років: більше пояснень, але без шокових подробиць
Молодші школярі вже здатні розуміти причинно-наслідкові звʼязки. Тому їм можна пояснювати:
-
що таке несправедливість;
-
як тоталітарні режими змушували людей жити у страху;
-
чому українські родини переживали втрати та трагедії.
У цьому віці важливо показати, що трагедії вплинули не лише на історію, а й на культуру, родовід і досвід народу. Але шокуючі деталі дітям все ще протипоказані.
Підлітки: чесна розмова і факти без сенсацій
Підлітки здатні до аналізу й критичного мислення. З ними можна говорити більш відкрито, пояснюючи:
-
як працювала радянська пропаганда;
-
чому людей позбавляли свободи;
-
що таке колективна памʼять і навіщо вона потрібна сьогодні.
Підліткам важливо давати перевірені джерела — документальні фільми, книги, музеї. Навіть тут небажано вдаватися у травматичні описи — інформація має залишатися фактологічною, а не шоковою.
Психологиня наголошує: після розмови дитині варто дати час. Можна запитати:
-
що вона відчуває;
-
що було незрозумілим;
-
що викликало тривогу.
Дитина має залишитися з чітким усвідомленням: вона у безпеці, поруч дорослі, які її захищають.
Експертка підкреслює: такі розмови потрібні не для того, щоб злякати. Їхнє завдання — виховати співчуття, відповідальність, повагу до історії та розуміння того, через що проходив народ. Памʼять — це не про травму, а про гідність.
Раніше ми розповідали, що кількість школярів катастрофічно зменшується
Також, булінг дитини у школі: адвокат дав поради батькам