Понад 85% українців вважають, що висловлення поглядів має узгоджуватися з міркуваннями нацбезпеки, — дослідження
85,7% українців переконані, що публічне висловлення думок має узгоджуватися з міркуваннями національної безпеки. Про це свідчать результати всеукраїнського опитування Інституту соціології НАН України та Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
У питанні вираження власних поглядів опитані також орієнтуються на українські традиції (78,6%), норми суспільної моралі (77,5%), наукові факти (73,6%), національну ідеологію (65,4%), державні погляди на історію (62,4%), християнські цінності (58,9%) тощо.
Ще 44,9% українців вважають, що погляди мають узгоджуватися з європейськими цінностями, 39,2% — з панівними у суспільстві настроями, 39,3% — з політичним курсом влади, а 37,6% — з позицією експертів.
Щодо способів, які дозволяють відрізнити правдиві новини від маніпуляції та брехні, то 71,8% респондентів вважають дійсно дієвим пошук цієї новини на перевірених ресурсах, 67,8% — перевірку узгодженості в матеріалі дати з подіями, а 64,3% — перевірку фактів, яких немає в новині, але які можуть її спростувати.
Серед інших інструментів, дієвість яких визначали українці:
-
перевірка, чи не є фото та відео в матеріалі підробленими (вважають дієвим методом 65,7%);
-
оцінка рівня професійності матеріалу – мови, аргументації тощо (55,6%);
-
перевірка джерела, яке повідомило новину вперше (54,2%);
-
визначення надійності ресурсу, який опублікував новину (46,4%);
-
оцінка емоційності заголовка та подачі інформації (34,6%).
На постіній основі пошук новини на перевірених ресурсах застосовують 56% респондентів; перевірку того, чи узгоджуються в матеріалі дати з подіями, — 48,4%; перевірку фактів, яких немає в новині, але які можуть її спростувати, — 42,7%; оцінку рівня професійності матеріалу (мова, аргументація) — 39,8%.
Польовий етап дослідження тривав із 27 жовтня по 7 листопада 2025 року. Статистична похибка вибірки обсягом 1007 респондентів при довірчій імовірності 95% та дизайн ефекті 1,1 не перевищує 3,2%. Під час дослідження було опитане доросле населення України (віком від 18 років і старше), за винятком тимчасово окупованих територій України. Опитування проводилося методом телефонних інтерв’ю з використанням комп’ютера (computer-assisted telephone interviews, CATI) за випадковою вибіркою мобільних номерів.
Фото: Pexels
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.