MY.UAНовини
Евроинтеграция для дальнобойщиков: какие последствия будет иметь переход на требования ЕС для водителей
Евроинтеграция для дальнобойщиков: какие последствия будет иметь переход на требования ЕС для водителей

Евроинтеграция для дальнобойщиков: какие последствия будет иметь переход на требования ЕС для водителей

Коли ми говоримо про інтеграцію України до внутрішнього ринку ЄС, зазвичай згадуємо митницю, тарифи або технічні стандарти.

Але є менш помітний фактор, який напряму впливає на вартість доставки і роботу ринку: правила робочого часу водіїв вантажівок.

Саме вони визначають, скільки реально може проїхати водій, як плануються рейси, як працює конкуренція.

І зрештою – скільки коштує доставка товару для бізнесу та споживача.

Йдеться про Регламент (ЄС) №561/2006 і пов’язані з ним зміни Пакета мобільності.

Йдеться про реформу, яка уніфікує підхід до режиму праці та відпочинку водіїв і робить дотримання правил та цифровий облік стандартною умовою роботи на ринку.

Що має впровадити Україна.

Більшість правил про режим праці водіїв насправді дуже приземлені: скільки годин на день можна бути за кермом, коли обов’язкова перерва, скільки має тривати щоденний і щотижневий відпочинок.

Наприклад, у правилах ЄС водій зазвичай може їхати до 9 годин на день (інколи до 10), після 4,5 годин керування потрібна перерва 45 хвилин, а щотижня має бути тривалий відпочинок.

Українські перевізники, які працюють на міжнародних маршрутах, уже формально підпадають під дуже схожі міжнародні правила, тому сама логіка цих обмежень для галузі не є новою.

Проблема полягає не в тому, що український ринок уперше стикається з такими обмеженнями.

Проблема у контролі та в нових вимогах ЄС, яких у нинішній міжнародній рамці для наших перевізників немає.

Для міжнародних рейсів діє угода AETR – міжнародні правила Європейського регіону щодо часу керування, перерв і відпочинку водіїв; базові норми там дуже близькі до Регламенту ЄС 561/2006, але частину нових вимог ЄС вона не охоплює.

Найбільший розрив між Україною та стандартом ЄС не в самих цифрах, а в тому, як забезпечується виконання правил.

Контроль залишається фрагментарним: різні органи перевіряють різні частини, але бракує чіткого розмежування повноважень і координації, а також підтвердженого мінімального обсягу перевірок на рівні європейської практики (орієнтир – 3% робочих днів водіїв на рік).

Тахографи, у тому числі цифрові, є, але їхні дані поки рідко працюють як реальний контроль: дистанційні перевірки лише запускаються, а у внутрішніх перевезеннях системного нагляду на основі даних майже немає.

Окремий блок – норми, яких сьогодні немає в українських правилах і які не покриває чинна міжнародна рамка для рейсів.

У ЄС заборонено проводити 45-годинний щотижневий відпочинок у кабіні, компанія має забезпечити нормальне місце відпочинку (житло або готель).

Друга вимога – водій має регулярно повертатися до бази або місця проживання щонайменше раз на чотири тижні.

Пакет мобільності додає ще низку правил, які посилюють цей підхід: зокрема, вимогу повернення вантажівки раз на 8 тижнів, нові стандарти smart-тахографів та правила оплати праці залежно від країни, де виконується робота.

Скільки нові правила коштуватимуть бізнесу.

Перша група витрат – це виконання правил і ведення цифрового обліку.

Компаніям доведеться налагодити зчитування, зберігання та аналіз даних тахографів, навчити персонал і підготуватися до регулярних перевірок.

Європейські оцінки вартості дотримання соціального законодавства щодо часу роботи водіїв – 1–3% річного обороту підприємств (для великих – близько 1,3%, для малих – ближче до 3%).

Це важливо: навантаження непропорційно вдаряє по малих.

Друга група витрат – персонал.

Дотримання обмежень часу керування та відпочинку зменшує доступний час за кермом на одного водія, тому компаніям доведеться або збільшувати кількість водіїв, або перебудовувати маршрути й графіки.

На ринку, де вже є дефіцит водіїв через мобілізацію та міграцію, це підштовхує зарплати.

Досвід країн Центрально-Східної Європи (Румунія, Польща) показує: витрати на персонал можуть зрости на 15–30% протягом кількох років.

Також доведеться переглянути систему винагороди: Регламент 561/2006 не дозволяє схему оплати праці, яка провокує порушення правил (наприклад, лише за кілометраж).

Третя група витрат виникає не всередині компаній-перевізників, а у клієнтів: через зростання транспортної складової в ланцюгах постачання.

Щоб оцінити можливий масштаб впливу на витрати бізнесу, можна зробити обережну оцінку на основі кількох припущень.

Якщо додаткові простої або пробіг дадуть близько 2% приросту часу або кілометражу, а транспортна складова становить приблизно 30% витрат на доставку, то підсумкове подорожчання перевезення може становити близько 0,6–1,0%.

Якщо додати зарплати, додаткові зупинки та зміни в організації рейсів, загалом для бізнесу це може означати подорожчання логістики приблизно на 1–3%.

Це не катастрофа для економіки, але це реальні гроші, і бізнес їх відчує, особливо в сегментах з низькою маржею.

Ця реформа працює як "фільтр на відповідність".

Перевагу отримають середні та великі компанії – з диспетчерськими командами, системами GPS-моніторингу і збору даних по рейсах, кадровими фахівцями та юристами, а також із підстраховкою оборотним капіталом.

Натомість малі перевізники з 1–5 авто ризикують піти з ринку або перейти в кооперацію чи субпідряд, якщо їхня бізнес-модель була побудована на дуже інтенсивних графіках роботи і мінімальних адміністративних витратах.

Тут важлива чесність: частині бізнесів доведеться змінити модель або зникнути.

Є і плюс: конкуренція стає більш прозорою, а ефективність більше залежить від планування та цифрових інструментів.

Менше буде хаотичних простоїв, штрафів і аварій.

У результаті на ринку може стати менше компаній, зате середній рівень організації та здатність працювати на міжнародних ринках зростатимуть.

Три вигоди для України.

Будь-які правила без контролю залишаються на папері.

Європейський підхід передбачає систему перевірок і використання цифрових тахографів.

Орієнтир для мінімального обсягу контролю в ЄС – перевірка даних щонайменше за 3% робочих днів водіїв щороку.

За оцінками Європейської комісії загальні витрати на адміністрування такого контролю в ЄС становили близько 7–8 млн євро на рік (оцінки за 2011–2012 роки).

Для України за умовної пропорції до населення, скоригованої на нижчу вартість праці, порядок величини – 300–350 тис.

євро на рік на моніторинг, обробку даних і звітність (без урахування разових стартових інвестицій).

Окрема стаття витрат – інвестиції в безпечні стоянки та інфраструктуру для відпочинку водіїв.

За оцінками Єврокомісії, створення сертифікованої безпечної стоянки (SSTPA) на 50–80 місць потребує приблизно 0,8–1,2 млн євро інвестицій.

Масштабування такої інфраструктури на ключові коридори, зокрема Ягодин – Дорогуськ і Краківець – Корчова, вимагатиме окремого інвестиційного плану.

Найлогічніше робити це через державно-приватне партнерство або концесії, а не покладатися лише на державне фінансування.

Попри додаткові витрати, є три важливі причини впроваджувати ці правила.

Перша причина – безпека.

Коли водії менше перевтомлюються, знижується ризик ДТП.

Це означає менші витрати для суспільства й бізнесу: на медицину і реабілітацію, страхові виплати, простої та зриви поставок, а також пошкодження вантажів і дорожньої інфраструктури.

Друга – надійність постачання.

Так, перевезення може подорожчати, але більш передбачувані графіки і менше зривів через порушення та штрафи частково компенсують мінус на вимогливих ринках.

Третя причина – передбачувані правила гри у відносинах з ЄС.

"Транспортний безвіз" спрощує доступ до перевезень через скасування дозволів, але він не замінює вимог внутрішнього ринку ЄС щодо соціальних правил і контролю.

Чим ближче Україна буде до стандартів ЄС у режимі праці водіїв і в реальному нагляді за їх виконанням, тим менше підстав для конфліктів навколо конкуренції і тим легше буде зберігати та розширювати режим лібералізації.

* * * * *.

Якщо спростити до управлінських пріоритетів, впровадження правил ЄС щодо режиму праці та відпочинку водіїв має сенс лише як пакет взаємопов’язаних рішень.

Перший елемент – чітка відповідальність за те, щоб ці правила реально виконувалися.

Має бути визначено, хто саме відповідає за нагляд і координацію між органами, як обмінюються даними та як плануються перевірки дотримання режиму праці й відпочинку на дорогах і в компаніях.

Нагадаю, що мінімальний рівень такого контролю в ЄС прямо визначений правилами: перевірки мають охоплювати щонайменше 3% робочих днів водіїв щороку, щоб контроль був регулярним, а не випадковим.

Другий елемент – цифрова інфраструктура контролю.

В Україні вже працює модель, де перевірка і калібрування тахографів здійснюються через сертифіковані центри як платна послуга.

Але для нагляду потрібна інша частина системи: інспектори мають бути забезпечені засобами й процедурами для зчитування та перевірки даних про робочий час і відпочинок, а також мати стандартизований інструментарій для аналізу й фіксації порушень.

Без цього контроль буде нерівномірним і залежатиме від випадку, а не від даних і єдиних правил.

Третій елемент – інфраструктура для відпочинку.

Потрібен реалістичний план розвитку безпечних стоянок на ключових коридорах із залученням приватних операторів через державно-приватне партнерство або концесії.

Без цієї інфраструктури частина норм, зокрема про щотижневий відпочинок поза кабіною, залишатиметься формальною і стане джерелом конфліктів та штрафів.

Четвертий елемент – кадрова політика.

Якщо стандарти роботи стануть жорсткішими, а попит на водіїв зростатиме, потрібні кроки, щоб збільшити кількість водіїв на ринку.

Це означає програми навчання, підвищення привабливості професії та ширший набір, зокрема через залучення жінок і ветеранів.

Запровадження правил ЄС щодо режиму праці водіїв означає перехід до сучаснішої організації автоперевезень і прогнозованішої логістики.

Так, ринок понесе додаткові витрати на організацію роботи, персонал і інфраструктуру.

Але натомість зросте безпека та передбачуваність перевезень, зменшаться простої й аварійні ризики, а конкуренція стане більш прозорою.

Проте у підсумку це означає менше прихованих втрат для бізнесу і більш стабільну логістику для економіки.

Це має зробити український ринок ближчим до практик ЄС у повсякденній роботі та підсилює шанси, що лібералізація перевезень буде довгостроковою.

Авторка: Ірина Коссе,.

провідна наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
"Все отрицаем": Киркоров впервые рассказал, что случилось с его дочерью
GlavRed
2025-12-10T08:42:24Z
Долг и ссора с Олей Поляковой: Олег Винник снова дал скандальное интервью
Фокус
2025-12-10T08:30:26Z
Могилевская похвасталась спортивным достижением 13-летней дочери и показала подарок для нее
TSN
2025-12-10T08:18:22Z
Потап и Настя Каменских терпят неудачи за границей: раскрыта неожиданная причина
Comments UA
2025-12-10T07:18:08Z
"Сохнешь по мне": Безуглая неожиданно отреагировала на заявления украинского певца
Comments UA
2025-12-10T07:09:18Z
Супруга певца Николаева больше не хочет быть его женой
GlavRed
2025-12-10T06:24:59Z
Вдова Оззи Осборна впервые раскрыла последние слова музыканта
GlavRed
2025-12-10T06:03:15Z
День, когда родился Playboy: как первая украинка Даша Астафьева оказалась на культовой обложке
Фокус
2025-12-10T06:00:45Z
Косметолог Леси Никитюк раскрыла правду об инъекциях и манипуляциях с лицом 38-летней звезды
TSN
2025-12-09T18:15:17Z
Курс валют на 10 декабря: сколько стоят доллар, евро и злотый
UAToday
2025-12-10T07:15:44Z
Гривну ждет сезонное давление: что будет с курсом доллара в ближайшие дни
Хвиля
2025-12-10T06:36:54Z
Во сколько обойдется Украине восстановление: по расчетам ООН и украинских экспертов
Комсомольская правда
2025-12-10T06:33:47Z
Теневая империя на Харьковщине: как бывшие чиновники зарабатывают на подпольном топливе во время войны
Знай
2025-12-10T06:21:11Z
Ремонтировать будет нечем: в Украине заканчивается ключевой ресурс для энергетики
Хвиля
2025-12-10T05:21:13Z
Україна експортує соєвий шрот рекордними темпами
AgroNews
2025-12-10T05:03:36Z
Спасет от взрыва и отравления: в "Нафтогазе" назвали необходимый прибор для кухни
Хвиля
2025-12-10T04:57:18Z
Сколько будет продолжаться восстановление энергетики: графики света можно уменьшить
Comments UA
2025-12-10T04:51:25Z
Сколько в этом году будет стоить постный стол в Сочельник: аналитики назвали цены
Comments UA
2025-12-09T22:54:06Z
Может ли Зеленский баллотироваться на следующих выборах: есть важный нюанс
Comments UA
2025-12-10T08:42:42Z
Россия планирует протесты в Украине: как Кремль хочет использовать матерей военных
Новости Украины
2025-12-10T08:42:27Z
Новая Стратегия нацбезопасности США закрепляет противоречия между США и Европой
Комсомольская правда
2025-12-10T08:39:21Z
"Ответ готов": Лавров высказался о возможной войне с Европой
TSN
2025-12-10T08:30:53Z
Кондратюк, Найда и Шкурат цепляются за власть и ищут новых покровителей
Знай
2025-12-10T08:21:31Z
Такого еще не было: стало известно о новой страшной угрозе для Украины
Comments UA
2025-12-10T08:06:06Z
Это все не случайно: раскрыта коварная игра Китая с Трампом и Путиным
Comments UA
2025-12-10T08:03:56Z
Сенатор США советует Трампу сменить посланников, потому что Уиткофф и Кушнер, "кажется, на стороне России"
Европейская правда
2025-12-10T08:03:40Z
Тимур Миндич и аптечный бизнес брата Игоря Червоненко: кто и как выводит из Украины миллиарды гривен
Comments UA
2025-12-10T07:57:55Z
Смерть сына Каденюка: действительно ли причастен родственник и что говорит полиция
TSN
2025-12-10T08:48:12Z
В Чехии нашли тело 22-летней украинки: полиция раскрыла жуткие детали о ее гибели
TSN
2025-12-10T07:45:56Z
Повреждено оборудование электросетей: что известно о последствиях атак на Николаевскую область
Новости Украины
2025-12-10T06:24:41Z
В Судане разбился российский транспортный самолет ИЛ-76: СМИ раскрыли причины крушения
Фокус
2025-12-10T05:45:27Z
Во Львовской области мужчина с топором напал на военного ТЦК
Комсомольская правда
2025-12-10T04:33:04Z
Опасный сигнал: новое нападение на ТЦК
Comments UA
2025-12-09T23:03:46Z
На Херсонщине из-за российского обстрела пострадали пятеро гражданских
Украинская правда
2025-12-09T22:33:58Z
В Сумах пострадали дети из-за безответственного обращения взрослого с оружием – ОВА
Украинская правда
2025-12-09T20:33:13Z
Малолетние подростки изнасиловали 46-летнюю женщину: что им грозит
Comments UA
2025-12-09T20:03:39Z
Германия готовит планы по подготовке обороны воздушного пространства
Европейская правда
2025-12-10T08:42:36Z
Мобилизуют ли инвалидов III группы в декабре: адвокат разъяснила детали громкого законопроекта
Хвиля
2025-12-10T08:42:30Z
Артиллерия отошла на второй план: дроны сжигают 60% огневой мощи – Сырский
Лига
2025-12-10T08:09:35Z
"Зимняя тысяча": куда украинцы тратят деньги и где это можно сделать
TSN
2025-12-10T08:09:00Z
ТЦК мобилизуют даже добровольцев: как военкомы воруют людей у ​​рекрутеров
Знай
2025-12-10T08:06:27Z
На видео запечатлели темную тень, парящую над озером в Ирландии: что это было
Фокус
2025-12-10T07:42:37Z
Льготы на коммуналку: могут ли получить родственники умершего
Знай
2025-12-10T07:06:53Z
Какой завтра, 11 декабря, праздник — все об этом дне, какой церковный праздник
TSN
2025-12-10T07:06:41Z
МОН меняет правила поступления в вузы
Знай
2025-12-10T06:51:07Z
Вы ежедневно держите в руках питомник бактерий: эксперты сообщили об опасности
TSN
2025-12-10T08:48:25Z
Выпив этот витамин с утра, вы получите заряд энергии на весь день и крепкий сон ночью
Comments UA
2025-12-10T06:45:40Z
Дефицит магния приводит к трем наиболее опасным болезням: медики забили тревогу
Comments UA
2025-12-10T06:30:07Z
Что нужно есть зимой для укрепления иммунитета: список продуктов, которые действительно работают
TSN
2025-12-10T05:51:55Z
Гороскоп на 10 декабря: у кого из знаков Зодиака возникнут проблемы со здоровьем
Comments UA
2025-12-09T19:57:55Z
Опасно ли сдавать кровь? Врачи разобрали главный страх доноров
Знай
2025-12-09T19:51:43Z
Революция в онкологии: врачи впервые заявили о полном выздоровлении безнадежных пациентов
TSN
2025-12-09T18:21:11Z
Фатальная ошибка диспетчера: мужчина умер за две минуты до прибытия «скорой»
Новости Украины
2025-12-09T15:18:41Z
Японский ритуал мытья волос: проверенные секреты совершенного ухода
UAToday
2025-12-09T15:06:07Z
Ремонт, штрафы и страхование: во сколько обойдется содержание авто в 2025 году
Знай
2025-12-09T18:51:30Z
Как продать авто с пробегом дороже: эксперт назвал основные факторы, влияющие на цену
Фокус
2025-12-09T15:51:48Z
Привычка, которая убивает двигатель и может ударить по кошельку: каждому водителю это стоит знать
Comments UA
2025-12-09T14:33:16Z
ШІ ввела прихильників Toyota в оману, надавши хибну інформацію про витік даних щодо суперкара GR GT
Топ Жир
2025-12-03T16:57:04Z
Никакие проблемы с авто не страшны: правило "FORCES" спасает водителей в мороз
GlavRed
2025-12-03T16:03:49Z
На европейский рынок выходит стильный и недорогой корейский электропикап
Фокус
2025-12-03T14:36:46Z
Тест-драйв Peugeot 5008: самый доступный семейный кроссовер в Украине
Фокус
2025-12-03T12:06:53Z
Знакомый незнакомец: доступный кроссовер Nissan Kait рассекретили на официальных фото
Фокус
2025-12-03T11:15:39Z
Эксперт посоветовал водителям возить в авто зимой свежий огурец — для чего он нужен
Фокус
2025-12-03T10:15:13Z
Шансов спастись нет: ВСУ провели зачистку от оккупантов в лесу на Лиманском направлении
Новости Украины
2025-12-10T08:24:59Z
Как правильно включать приборы после возвращения света: в ДТЭК рассказали
TSN
2025-12-10T08:18:16Z
Як фермеру збільшити продажі: від базару до маркетплейсів
AgroNews
2025-12-10T08:06:22Z
Двое украинских военных взяли в плен сразу шестерых россиян. ВИДЕО
Новости Украины
2025-12-10T08:03:07Z
Украинские бойцы уничтожили склады россиян в Донецкой и Луганской областях. ВИДЕО
Новости Украины
2025-12-10T07:42:43Z
Томати в Україні різко подешевшали
AgroNews
2025-12-10T07:12:56Z
Генштаб обновил данные о потерях врага: еще минус 1010 российских оккупантов
Украинская правда
2025-12-10T06:33:04Z
Погоду будет лихорадить: синоптик рассказала, где ждать мокрый снег и ночные морозы
Хвиля
2025-12-10T06:12:54Z
Украинские военные вернулись в Покровск и отбили почти половину города
Новости Украины
2025-12-10T06:03:11Z
Почему мудрые люди, особенно пожилые люди перестают праздновать дни рождения
TSN
2025-12-10T08:18:45Z
Тест на внимательность, сбивающий с толку: найдите ошибку на изображении
Comments UA
2025-12-10T05:30:18Z
Седина исчезнет за час: простые рецепты, которые работают с волосами лучше краски
Знай
2025-12-10T04:51:25Z
Где нельзя хранить деньги: три худших места в доме
UAToday
2025-12-09T19:57:03Z
Они вредят здоровью: какие свечи категорически запрещено покупать
TSN
2025-12-09T18:36:38Z
Психологический тест: выберите котенка и узнайте о вашем темпераменте и как вас воспринимают другие
TSN
2025-12-09T18:21:45Z
Как превратить каникулы в увлекательное приключение с детьми: топ идей для семейных развлечений в праздник
TSN
2025-12-09T17:09:53Z
Лунный календарь огородника: посеете огурцы в эти дни — соберете рекордный урожай в 2026 году
TSN
2025-12-09T17:09:40Z
Гороскоп на среду 10 декабря 2025 года
UAToday
2025-12-09T16:27:15Z
Премия торговца смертью: почему каждый о ней мечтает
Фокус
2025-12-10T08:30:14Z
Посреди пустыни Сахара нашли "шпионские" мишени: пять странных квадратов
Фокус
2025-12-10T08:27:36Z
Полнолуние в январе 2026 года: когда можно увидеть Волчью Луну
Фокус
2025-12-10T07:36:45Z
Какое порно смотрят женщины и мужчины: самые популярные категории
Comments UA
2025-12-10T07:12:56Z
В Україні якість картоплі після Нового року під загрозою через відсутність сучасних сховищ
AgroNews
2025-12-10T06:12:48Z
Официально: Black Ops 7 не оправдала ожиданий игроков, стратегия развития Call of Duty изменится
GameMag
2025-12-10T06:00:19Z
Ученые зафиксировали крыс, которые научились охотиться на летучих мышей: почему это очень опасно
Comments UA
2025-12-10T05:45:06Z
Pornhub опубликовал рейтинг просмотров 2025: какое место заняла Украина
Comments UA
2025-12-10T01:09:24Z
Миллионы на призовых: сколько зарабатывают украинские киберспортсмены
Хвиля
2025-12-09T22:30:59Z
Челсі зазнав поразки від Аталанти через гол та асист Де Кетеларе
Football.ua
2025-12-09T22:12:21Z
Дубль Кунде приніс Барселоні вольову перемогу над Айнтрахтом Ф
Football.ua
2025-12-09T22:09:44Z
Молоко с собственной фермы, цифровая аналитика и чемпионы будущего: эксклюзив из Академии Григория Козловского
Знай
2025-12-09T11:21:41Z
Украинская чемпионка публично отреклась от гражданства и присягнула на верность России
Comments UA
2025-12-03T20:27:20Z
Барселона здобула вольову перемогу над Атлетіко
Football.ua
2025-12-02T22:12:13Z
Лыжники из России и Беларуси смогут выступать на Олимпиаде-2026 под нейтральным флагом
Лига
2025-12-02T15:55:27Z
«Очень известный парень»: Усик сказал, с кем хочет выйти на ринг
Comments UA
2025-12-02T15:21:03Z
Известный украинский футболист «Динамо» ушел из жизни
Comments UA
2025-12-01T16:27:32Z
Усик назвал соперника, с которым хочет выйти на ринг. Спойлер: это не Фьюри
Комсомольская правда
2025-12-01T16:03:23Z